Forum www.smpax.fora.pl Strona Główna www.smpax.fora.pl
Forum Spółdzielni Mieszkaniowej "PAX" Forum jest moderowane, i wymaga rejestracji
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Odpowiedź SM PAX dla Związku Rewizyjnego S. M.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.smpax.fora.pl Strona Główna -> Walne Zgromadzenie czerwiec 2012 roku.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Genzyp
Administrator



Dołączył: 17 Lis 2010
Posty: 145
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 7:54, 18 Cze 2012    Temat postu: Odpowiedź SM PAX dla Związku Rewizyjnego S. M.

SPÓŁDZIELNIA MIESZKANIOWA »PAX«
Rok założenia 1957

Warszawa, 05.06.2012r.
L.dz. 33181/12

Rada Nadzorcza i Zarząd
Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych RP
ul. Jasna 1 00-013 Warszawa

W związku z otrzymaną „do wiadomości” korespondencją skierowaną w dniu 29 maja 2012r. do pana Antoniego Konopki i pana Stefana Bachanka podnosimy i wyjaśniamy co następuje:
Ad. 1)
Błędna jest opinia Związku Rewizyjnego, iż projekty uchwał, które mają być przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia w sprawach ujętych w zawiadomieniu Zarządu o terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia, powinny zostać wyłożone w siedzibie Spółdzielni w takim terminie, aby członkowie mogli się z nimi zapoznać i ewentualnie zgłosić swoje projekty uchwał w terminie nie później niż na 15 dni przed pierwsza częścią Walnego Zgromadzenia. W kategoriach nieporozumienia należy traktować pogląd Związku Rewizyjnego, iż ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie określa w sposób jednoznaczny terminu, w jakim przed Walnym Zgromadzeniem mają być wyłożone do wglądu członków projekty uchwał, które mają być przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia. 
Z treści art. 83 ust. 10 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jednoznacznie wynika, że wszelkie projekty uchwał, które maia być przedmiotem obrad Walnego Zgromadzenia, a mianowicie projekty uchwał zgłoszone przez zarząd, radę nadzorcą oraz członków (w tym projekty uchwał przygotowanych, w wyniku zgłoszenia przez zarząd, radę nadzorczą lub członków żądań zamieszenia oznaczonych spraw w porządku obrad Walnego Zgromadzenia lub jego wszystkich części), powinny być wykładane na co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia lub jego pierwszej części.
Ustawodawca w sposób precyzyjny oznaczył zatem termin końcowy wyłożenia wszelkich projektów uchwał, co powoduje, że nie istnieje żadna powinność wyłożenia tych projektów we wcześniejszym terminie, co bezpodstawnie usiłuje wywodzić Związek Rewizyjny, wprowadzając tym samym w błąd członka Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX”.
Ustawowy 14 - dniowy termin na wyłożenie projektów uchwał wskazany w art. 83 ust. 10 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jest uzasadniony tym, że członkowie mają prawo zgłaszać swoje projekty uchwał i żądania zamieszczenia oznaczonych spraw w porządku obrad, w terminie do 15 dni przed dniem posiedzenia Walnego Zgromadzenia lub jego pierwszej części. Logiczne jest zatem, że zarząd spółdzielni musi mieć krótszy termin na wyłożenie tych projektów do wglądu innych członków. Ponadto ustawowe uprawnienie członka spółdzielni do zgłoszenia projektów uchwał w żaden sposób nie jest uwarunkowane koniecznością wcześniejszego zapoznania się przez tego członka z projektami uchwał zgłoszonymi przez zarząd lub radę nadzorczą.
Ad. 2)
Bezzasadne jest stanowisko Związku Rewizyjnego, że członkowie zaliczeni do danej części Walnego
Zgromadzenia uchwałą Rady Nadzorczej, mogą brać udział w pozostałych częściach Walnego Zgromadzenia bez prawa głosu w roli „biernego obserwatora”.
Członek może brać udział w Walnym Zgromadzeniu tylko raz i to z prawem głosu. W przypadku podziału Walnego Zgromadzenia na części, członek może brać udział tylko w tej części, do której został zaliczony przez Radę Nadzorczą. Przepisy prawa nie przewidują żadnych regulacji dotyczących uczestnictwa członków spółdzielni w częściach Walnego Zgromadzenia w roli „biernych obserwatorów”. Uprawnienie takie mogłoby jedynie wynikać z postanowienia statutu lub uchwalonego na jego podstawie regulaminu.
Zgodnie § 2 ust.1 REGULAMINU OBRAD WALNEGO ZGROMADZENIA SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ ,,PAX' uchwalonego przez Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” w dniu 30.06.2011 r., członek Spółdzielni może brać udział tylko w jednej części Walnego Zgromadzenia. Powyższy Regulamin, zgodnie z art. 42 § 1 Prawa spółdzielczego, obowiązuje wszystkich członków Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” oraz wszystkie jej organy. Uchwała Walnego Zgromadzenia wprowadzająca przedmiotowy Regulamin nie została zaskarżona do sądu, ani nie zapadło orzeczenie sądu ustalające nieistnienie albo nieważność tej uchwały bądź ją uchylające ze skutkiem prawnym względem wszystkich członków Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” oraz wszystkich jej organów (art. 42 § 9 Prawa spółdzielczego).
Przed formułowaniem poglądów wprowadzających w błąd członków Spółdzielni zasadne byłoby zapoznanie się Związku Rewizyjnego z obowiązującymi w Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” regulacjami dotyczącymi obrad Walnego Zgromadzenia.
Ad. 3)
Nie można zgodzić się z opinią Związku Rewizyjnego, iż od dnia wejścia w życie znowelizowanego przepisu art. 36 Prawa spółdzielczego tj. od 1 lipca 2011 r. członkowie spółdzielni mogą uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu przez pełnomocników, choćby statut spółdzielni zawierał postanowienie wprowadzone do statutu przed dniem 1 lipca 2011 r., zgodnie z którym członek może brać udział tylko osobiście w Walnym Zgromadzeniu.
Powyższy pogląd nie znajduje żadnego oparcia w przepisach prawa. W szczególności ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622), na mocy której dokonano nowelizacji przepisu art. 36 Prawa spółdzielczego nie przewiduje, iż tracą moc postanowienia statutów spółdzielni przewidujące obowiązek osobistego uczestnictwa członków w Walnym Zgromadzeniu uchwalone przed dniem 1 lipca 2011 r. Statut jest szczególnego rodzaju umową, a zatem jego postanowienia stanowią umownie wprowadzone normy obowiązujące spółdzielców i spółdzielnię, dopóki nie zostaną we właściwym trybie uchylone lub zmienione. Podstawowym obowiązkiem członka spółdzielni jest przestrzeganie postanowień statutu i opartych na nich regulaminów (art. 18 § 5 pkt. 1 Prawa spółdzielczego), natomiast uchwała Walnego Zgromadzenia Spółdzielni sprzeczna z postanowieniami statutu może być zaskarżona do sądu w drodze powództwa o jej uchylenie (art. 42 § 3 Prawa spółdzielczego).
Nieuprawnione i pozbawione logiki jest stanowisko Związku Rewizyjnego, iż dopiero nowelizacja statutu spółdzielni dokonana po dniu 1 lipca 2011 r. może wprowadzić zasadę, że na Walnym Zgromadzeniu członek spółdzielni może brać udział tylko osobiście. Jest przecież oczywiste, że jeżeli przed dniem 1 lipca 2011 r. statut przewidywał taką zasadę, to nie może on zostać skutecznie znowelizowany po dniu 1 lipca 2011 r. poprzez wprowadzenie takiej samej zasady. Zmiana statutu, ze swej istoty, może wprowadzać jedynie postanowienia nowe odbiegające od dotychczasowych, a nie powtarzać istniejące już uregulowania.
Wbrew opinii Związku Rewizyjnego, nie można przyjąć, że postanowienie wprowadzone do statutu spółdzielni przed dniem 1 lipca 2011 r., zgodnie z którym członek może brać udział w Walnym Zgromadzeniu tylko osobiście, jest sprzeczne, czy też rozbieżne z treścią znowelizowanego art. 36 § 3 Prawa spółdzielczego. Przepis ten ma bowiem charakter dyspozytywny, a mianowicie przewiduje, że członek może uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu przez pełnomocnika, tyko wówczas qdv ustawa lub statut nie stanowią inaczej. W konsekwencji przepis ten będzie miał zastosowanie jedynie do tych spółdzielni, w których przed dniem 1 lipca 2011r. nie wprowadzono w statucie lub opartym na nim regulaminie zasady osobistego uczestnictwa członków w Walnym Zgromadzeniu oraz do tych spółdzielni, w których po dniul lipca 2011 r. znowelizowano postanowienia ich statutów poprzez uchylenie postanowień dotyczących obowiązku osobistego uczestnictwa członków w Walnym Zgromadzeniu.
Ad. 4)
Za bezzasadny należy uznać pogląd Związku Rewizyjnego, iż postanowienie statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” wprowadzające zasadę, że uchwały zapadają większością głosów przy udziale co najmniej 20% uprawnionych do głosowania jest sprzeczne z intencją ustawodawcy (w domyśle nieważne), który wprowadził zasadę, że Walne Zgromadzenie jest ważne niezależnie od liczby reprezentowanych na nim członków.
Należy odróżnić instytucję ważności Walnego Zgromadzenia od jego zdolności do podejmowania uchwał. Kwestię ważności Walnego Zgromadzenia reguluje art. 83 ust. 8 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zgodnie z którym
Walne Zgromadzenie jest ważne niezależnie od liczby obecnym na nim członków. Nie oznacza to jednak automatycznie, że Walne Zgromadzenie jest zdolne do podejmowania wiążących uchwał. Przepisu tego nie można bowiem interpretować w ten sposób, że uchwały na Walnym Zgromadzeniu mogą być podejmowane bez względu na liczbę członków biorących udział w Zgromadzeniu, jeżeli postanowienia ustawy lub statutu stanowią inaczej.
Kwestię podejmowania przez Walne Zgromadzenie uchwał reguluje z art. 83 ust. 9 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zgodnie z którym:
Uchwałę uważa się za podjętą, jeżeli była poddana pod glosowanie wszystkich części Walnego Zgromadzenia, a za uchwałą opowiedziała się wymagana w ustawie lub statucie większość ogólnej liczby członków uczestniczących w walnym zgromadzeniu. Jednakże w sprawach likwidacji spółdzielni, przeznaczenia majątku pozostałego po
zaspokojeniu zobowiązań likwidowanej spółdzielni, zbycia nieruchomości, zbycia zakładu lub innej wyodrębnionej jednostki organizacyjnej do podjęcia uchwały konieczne jest aby w posiedzeniach wszystkich części Walnego
Zgromadzenia, na których uchwała była poddana pod głosowanie, uczestniczyła łącznie co najmniej połowa
ogólnej liczby uprawnionych do głosowania, chyba, że statut stanowi inaczej.
Użycie przez ustawodawcę zwrotu „chyba, że statut stanowi inaczej” oznacza, że przepis art. 83 ust. 9 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ma charakter dyspozytywny, a zatem statut może zarówno ograniczać jak i rozszerzać katalog spraw, w których wymagane jest kworum (np. przewidywać, że jest ono wymagane do podjęcia uchwał we wszystkich sprawach), zwiększać lub zmniejszać
wymagania co do kworum (np. z 50% do 20% ogólnej liczby uprawnionych do głosowanie) lub całkowicie wyeliminować kworum.
Jak stanowi § 63 pkt. 4 statutu, w sprawach likwidacji
Spółdzielni, przeznaczenia majątku pozostałego po zaspokojeniu zobowiązań likwidowanej Spółdzielni, do podjęcia uchwały konieczne jest aby w posiedzeniu wszystkich części Walnego Zgromadzenia, na których uchwała była poddana pod głosowanie, uczestniczyła łącznie co najmniej połowa ogólnej liczby uprawnionych do głosowania. W pozostałych sprawach uchwały zapadają większością głosów przy udziale co najmniej 20% uprawnionych do głosowania.
Postanowienie to jest ważne i w pełni skuteczne. Zgodnie z art. 42 § 1 Prawa spółdzielczego postanowienie to obowiązuje wszystkich członków Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” oraz wszystkie jej organy. Podkreślić należy, że statut Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” zawierający przedmiotowe postanowienie został zarejestrowany przez sąd rejestrowy oraz, że nie zapadło żadne orzeczenie sądu uchylające moc obowiązującą tego postanowienia statutu.
Zgodnie z art. 42 § 9 Prawa spółdzielczego, jedynie prawomocne orzeczenie sądu ustalające nieistnienie albo nieważność uchwały Walnego Zgromadzenia bądź uchylające uchwałę ma moc prawną względem wszystkich członków spółdzielni oraz wszystkich jej organów. Prawo spółdzielcze przewiduje przypadek tzw. nieważności względnej uchwał Walnego Zgromadzenia. Zgodnie z tą zasadą, jedynie prawomocny wyrok uchylający uchwałę Walnego Zgromadzenia spółdzielni wywiera taki skutek, jakby uchwała w ogóle nie została podjęta (ex tunc). Jednakże dopóki taki wyrok nie zapadnie, uchwała (uchwalone postanowienie statutu) pozostaje ważna i w pełni skuteczna.
Z powyższego przepisu wynika również, że jedynie sądy powszechne są władne do dokonywania oceny zgodności z prawem uchwał organów spółdzielni, w tym postanowień ich statutu. Dokonana przez Związek Rewizyjny ocena ważności postanowień statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” stanowi przekroczenie kompetencji przysługujących Związkowi Rewizyjnemu oraz stanowi nieuprawnioną ingerencję w wewnętrzne sprawy Spółdzielni, co narusza zasadę samorządności i demokracji spółdzielczej.
Celem wprowadzenia zasady kworum jest ochrona praw członków spółdzielni poprzez zagwarantowanie, iż o sprawach spółdzielni nie będzie decydować mniejszość, gdy na Walnym Zgromadzeniu zjawi się mała liczba członków. Natomiast ocena, czy zasada kworum może sparaliżować działalność Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX” nie należy do Związku Rewizyjnego. Spółdzielnia Mieszkaniowa „PAX” istnieje od kilkudziesięciu lat i do tej pory jej działalność nie została sparaliżowana, pomimo wielu podejmowanych w tym zakresie prób. Natomiast większość członków naszej Spółdzielni pamięta uchwałę podjęta przez 33 przedstawicieli zezwalającą Zarządowi zadłużenie SM PAX ponad wszelki umiar i konieczność spłaty około 200 min zł, co nadal wpływa na sytuację ekonomiczną Spółdzielni i zadowolenie jej członków.
Odrębną kwestią jest to, czy Związek Rewizyjny ma tytuł do takiej „troski” o los członków, skoro w przeszłych latach jedyną radą Związku było „ogłoście upadłość”.
Odnośnie pisma Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych RP, z dnia 1 czerwca 2012r., skierowanego do Pana Stefana Bachanek, podnosimy co następuje.
Trudno uznać za jasny i klarowny projekt uchwały członków spółdzielni o odwołanie wszystkich członków Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „PAX”. Odwołanie każdego członka Rady Nadzorczej wymaga poddania pod głosowanie odrębnej uchwały dotyczącej danego członka. Nie ma możliwości podjęcia jednej uchwały (głosowanej en bloc) w sprawie odwołania organu, do czego w konsekwencji sprowadza się wniosek o podjęcie uchwały w sprawie odwołania wszystkich członków Rady Nadzorczej. Nie
można również wymagać, aby Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej miał opracować pod względem formalnym projekt niedopuszczalnej prawnie uchwały.
Mając na uwadze powyższe proponujemy Państwu pilne, tj. do 12 czerwca 2012r. , sprostowanie bezpodstawnych interpretacji i powstrzymanie się od tworzenia prawa np. „biernego obserwatora” organizacjom samorządnym, podejmującym decyzje w granicach ustaw i swoich statutów oraz regulaminów.

Podpisano: A. Ślazak, S. Tarnowski



Oryginał tu: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.smpax.fora.pl Strona Główna -> Walne Zgromadzenie czerwiec 2012 roku. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin